A Gasztro Gerilla

GerillaGasztro

A tökéletes rántotthús nyomában I. rész

2017. április 03. - GerilLaca

 

Mindenkinek, de főleg nekünk, magyaroknak van egy elég határozott rántotthúsképe.

A magyar néplélek szerintem zömében 3 forrásból táplálja ezt a víziót.

A nagyi/anya vasárnapi ebédre zsírban rántott karaja, a menzán kapott olajban tocsogó taplószáraz akármi és ugye a szerencsések, akik voltak Bécsben és a Máriahilferstrasse ötödszöri végigpásztázása után betértek valahova.

Napjainkban az internetnek, a vadkapitalizmusnak köszönhetően eljutottak hozzánk a minőségi húsok illetve más kultúrákból érkező technológiák.

Az a titkos tervem, hogy megkeresem az otthoni körülmények között (nekem) tökéletesen elkészíthető
rántotthús verziót/alapanyagot.

Az első versenyzőt a BBQ-nak köszönhetem.

A hétvége úgy alakult, hogy egy családi ünnepre oldalast sütöttem.

A St Louis cut-ról leszedtem a fedőhúst, ez a papszelet, egyesek azt mondják ez az egyik legkiválóbb rántotthús alapanyag.

Pénteki munka után hazaesve nem hagyhattam ki ezt a ziccert. 

Köretnek burgonyasalátára szavaztam, ehhez odatettem héjában sós vízben főni 4 szem krumplit.

Miután megfőtt meghámoztam ujjnyi szeletekre vágtam és nyakon öntöttem az alábbi keverékkel: 

  • 2,5 dl csirkealaplé
  • 4 ek olivaolaj
  • 1 kk só
  • 4 ek fehérborecet
  • bors
  • marék snidling
  • csipet cukor
  • 2 ek mustár

 Ezután nekiestem a húsnak, a vastagabb részét kicsit kikalapáltam (nem kell szétverni), kapott sót borsot.

husi.png

 

Lisztbe, tojásba, morzsába forgatás után jöhetett a sütés, sajnos a zsírom elfogyott, így kénytelen voltam olajban, közepes lángon, ínycsiklandóan ropogósra és barnára sütni mindkét oldalát.

A belseje puha volt, a rostok között tökéletesen szaftos maradt a szövetközi zsíroknak köszönhetően.

Körtebefőttel és a burgonyasalátával és citrommal tálaltam.

Magasra tette a lécet, nehéz dolgom lesz a továbbiakban, nálam ez egy erős 3,5/5.rantotthus.png

 

További cikkek, receptek a gerillagasztro.blog.hu oldalon!

A bejegyzés trackback címe:

https://gerillagasztro.blog.hu/api/trackback/id/tr5612680981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Janossz 2017.04.03. 20:24:54

Tavaly, hirtelen felindulásból, mert olyan szép volt az a tarja, rántott hús lett belőle.
Azóta nem vettünk karajt...

Dexter82 2017.04.03. 20:44:59

@Janossz: igen, van benne valami, a jól márványozott tarja kiváló alapanyag, azonban én valami másra, valami egész perverz dologra tartogatom, hamarosan mindenképpen sorra kerül.... :)

inebhedj - szerintem 2017.04.04. 08:47:10

@Janossz:

A karaj teljesen rendben van rántott húsnak, csak éppen nagy lángon, gyorsan kell kisütni, hogy a hús ne keményedjen meg (a karajt gyakorlatilag nem kell sütni, csak melegíteni). Míg a húst sózzuk, zöldborsozzuk, addig a tojást nem szabad sózni. Lisztezés után azt alaposan le kell rázni a húsról, érdemes durva, nagyszemes prézlit használni (esetleg darált dióval keverni) és végül sütni mindig zsírban (kacsa, mangalica, liba, tyúk) sütünk (húst is, krumplit is, stb), az olaj salátákba való.

tarackos 2017.04.04. 09:35:29

A 2008-as valsag utan ujra divatba jott videken a disznozsir, ezert nehany haznal nem 120 kilo korul vagtak a disznot hanem 150-160. Ennek mar olyan a karaja, mint a kobe marha steak, gyonyoru marvanyos. Sztem ebbol van a legjobb rantotthus!

Nem tudom hol lehet beszerezni, nagyuzemben 120 kilo korul vagjak a sertest. Esetleg mangalica karaj?

Dexter82 2017.04.04. 10:06:27

@tarackos: Biztos vágnak még nagyobbakat is pl. háznál, zsírozottság nemcsak ennek a függvénye. Mangalica jó minőségű hús LEHET, erősen tartás/takarmányfüggő. Egyesek Doruc fajtával kísérleteznek mostanában, dícsérik, bevallom nagyon ígéretesnek tűnik, állítólag kiváló hússertés. Ha esetleg hozzájutok, írok erről is.

tarackos 2017.04.04. 10:40:46

@Dexter82: Gondolom, h nem csak ennek fuggvenye de a zsiros diszno husa biztosan zsiros. Amugy a karajon kivul szamomra ehetetlenul zsiros volt belole minden, viszont rantott husnak tenyleg ez volt az egyik legjobb amit ettem.

Egyebkent a masik kedvenc, mikor husdisznot vagtunk es hagytunk a karajon par mm zsirt es ratettuk par napra a bepacolt sonkara, szalonnara. Akkor kapott egy olyan enyhe fokhagyma izt, amit mashogy nem lehet adni.

Egy harmadik verzio amikor a t-bone-hoz hasonlo van kirantva, csonttal. Egy resze szuz a masik karaj, bar nagyon regen ettem mar ilyet.

Amugy a 80-90 dekas hazi csirkenel, sztem nincs jobb rantva :)

martineden 2017.04.04. 13:59:04

@tarackos: A120 kg-os csak malac igazan.Normalis diszno legalabb 160kg, de 220-230kg az igazi.

Pierr Kardán 2017.04.04. 15:30:13

Legjobban úgy szeretem a rántotthúst (karajt!), hogy nem morzsába, hanem kukoricapehelybe van forgatva.

A legegyszerűbb úgy hozzájutni a kukoricapehelyhez, hogy elcsórsz a gyerektől kb. 10-15 darab szép extrudált natúr kukoricapuffancsot (de lehet sajtos, vagy mogyorós izesítésű is), beleteszed egy erősebb nejlonzacskóba és tenyérrel szépen lapogatva apróra zúzod.

Kevés lisztbe és kevés tojásba forgatva, majd az így készült kukoricapehelybe forgatva finom csak igazán a rántott hús.

kaskala 2017.04.04. 17:09:52

@tarackos: @martineden: szerintem a nagy sulyu diszno karajabol keszult rantotthus mar ragos.

tarackos 2017.04.04. 18:14:19

@kaskala: Ezen ne problemazz, en pl.sehol se latok nagy sulyu sertesbol keszult arut :)

tarackos 2017.04.04. 18:17:35

@martineden: Suldonek is nagy a 120 kilos diszno, bar a nagyuzembe belefer.

tarackos 2017.04.04. 18:19:58

@Pierr Kardán: Inkabb muzlit csorj a gyerekektol!

motoroskonyhaja 2017.04.04. 19:09:49

Én évente talán ha egyszer eszek rántott húst, de akkor azt borjúcombból teszem (nekem az a különleges alkalom, mások viszont minden vasárnap tolják a kedvenc húsukból). Semmi faxni, dara vagy pehely, azaz a klasszikus elkészítés, de az önmagában is fenséges. Vagy ecetes krumplisalátával, vagy pedig gazdag krumplipürével eszem, utóbbinál mindig meglocsolom kevés citrommal a húst evés előtt.

Janossz 2017.04.04. 20:22:32

Életem legjobb rántott szeletét valamikor rég, egy TSZ-évzárón ettem.
Soha olyat, se előtte, se utána.
Meg is kérdeztem a szakácsot a nagy titokról, ennyi volt: Az a disznó, amit kettőkor ettünk, reggel még röfögött. Ilyen egyszerű. Friss hús.
süti beállítások módosítása