A Gasztro Gerilla

GerillaGasztro

Vargánya

2017. június 09. - GerilLaca

 varganya_alapanyag.jpg

 

Igen, végre beindult, ősz óta várjuk már.varganya.jpg

Családilag imádjuk az erdei gombát, de konszenzusosan a vargányát tartjuk legtöbbre az összes közül.

Jellemzően júniusban startol a szezon és megfelelő időjárás esetén őszig fellelhetőek az erdőben.

Felénk leggyakrabban az Ízletes vargánya (Boletus edulis), illetve a Nyári vargánya (Boletus reticulatus) gyakori.

Az egyik legkarakteresebb ízű erdei gombánk, gyakorta használják fűszerként is kiszárítva, mindemellett vastag a húsa és kiváló a textúrája.

Rengeteg felhasználási formája van, tekintettel arra, hogy ez volt a szezon első komolyabb szedése, a legegyszerűbb és leggyorsabb receptet választottam.

 varganya_tojas.jpg

Fontos!

A saját gyűjtésű gombát felhasználás előtt feltétlenül vigyük el gombavizsgálatra, amit Magyarországon magánszemélyeknek a kijelölt piacokon ingyen elvégeznek!

El nem fogyasztott gomba még sosem okozott mérgezést.

Természetesen aki nem ismeri a gombákat, nincs affinitása szedni az ilyenkor piacon is be tudja szerezni ezt a kiváló alapanyagot.

Az első júniusi gomba és szemétszedés során képen látható 4 db került terítékre, a nagy szárazságnak köszönhetően, ráadásul a csiguszok is megtalálták, de sebaj.

Ettől még alapos tisztítás után nyugodtan fogyasztható.

Ismét az egyszerű és nagyszerű elvet követtem, ráadásul a kirándulás után gyorsan enni kellett adnom az éhes gombaszedőknek.

4-5mm vastag szeleteket csináltam a gombákból, kanál olívaolajon és egy darab vajon kezdtem pirítani egy gerezd aprózott fokhagymával.

Nem szabad túlkészíteni, fontos, hogy megmaradjon kissé roppanósan az állaga, úgy az igazi.

Mielőtt elkészül a gomba, melléraktam egy kis kakukkfüvet.

A tojásokat félmaréknyi apró vajdarabkával sóval, borssal összekevertem, nem érdemes nagyon felverni, elég csak összekeverni.

 varganya_alapanyag.jpg

Ráöntöttem a gombára és finoman kevergettem lassú tűzön.

Én úgy szeretem, ha lágy marad, a vaj pedig teljesen elolvad és elkeveredik a tojással.

Tálaláskor fél marék apróra vágott petrezselymet és szükség esetén további frissen őrölt borsot szórok rá.

Egy pohár hideg, karakteres rizlinggel az igazi.

További cikkek, receptek a gerillagasztro.blog.hu oldalon!

Jó étvágyat!

A bejegyzés trackback címe:

https://gerillagasztro.blog.hu/api/trackback/id/tr9812680947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyalogrépa 2017.06.10. 12:16:38

Megesz az irigység. Június eleje van, és még se róka, se vargánya nem jött össze. De még egy férges se.

Dexter82 2017.06.10. 16:08:06

@Gyalogrépa: Ne egyen, a mai eső szerintem meghozza pár nap múlva. Tegnap már én is csak szárazat találtam :(

bozs 2017.06.11. 15:29:28

Kedves Gombaszedők,

Tudnátok esetleg ötletet adni, hogy Budapest közelében hova érdemes kimenni gombát keresni egy 3 éves túrázni szerető gyerkőccel? Illetve ti milyen időzítését javasolnátok egy ilyen gombázós túrára? Meddig vannak ott a piacokon a gombavizsgálók? Ha pl. szombaton délelőtt leszedjük a gombát, akkor aznap be tudjuk még vizsgáltatni valahol? Előre is nagyon köszi a válaszokat!

Ági

Dexter82 2017.06.11. 21:38:58

@bozs: Szia Ági! Nekem a legkisebb 4 bírja, mint állat, gombát valószínűleg nem a turistaúton fogtok találni :) Gyakorlatilag bármilyen lomberdőben szembejöhet gomba. Meg kell tanulni a termőhelyeiket, gombászoktól ne várjad, hogy elárulják a tuti helyeket :) Belinkeltem a gombavizsgálókat, de Fény utcain pl h-v 17-ig ott vannak. Üdv D

Dexter82 2017.06.11. 21:41:16

@bozs: Ja igen termőhely és tertmőtestismeret tekintetében az alábbi irodalommal indulj: Gombászok kézikönyve - Kibővítve magyarországi fajokkal, hazai elterjedési, gyakorisági és veszélyeztetettségi adatokkal Ewald Gerhardt

bozs 2017.06.11. 23:48:29

@Dexter82: Nagyon szépen köszönöm a válaszaidat!
süti beállítások módosítása