A Gasztro Gerilla

GerillaGasztro

Mit egyél, ha Bajorországban jársz?

Savanyúkáposzta van a bőrgatyámban :)

2017. augusztus 18. - GerilLaca

schweinhaxn.jpg

 

 

"A németek nem tudnak főzni."

"A német konyha nem jó."

Gyakran hallom a fenti mantrákat, természetesen nem értek egyet, ezért eldöntöttem, hogy következő utazásunk alkalmával megpróbálok rácáfolni erre a tévhitre.

Bajor tartományban, egész pontosan Berchtesgadenban volt szerencsénk eltölteni néhány napot, nem először.

Az út célja alapvetően a hegyisportok, azon belül is hegymászás volt, de ugye a sok mozgástól az ember megéhezik, és nagyon nem vagyunk azok, akik viszik magukkal otthonról a lecsókonzervet :)

A fine dining vonalat ezúttal kihjagytuk, napi tevékenységünk miatt leginkább hüttékben, sörözőkben, kisebb vendéglőkben ettünk.

Mi az amit mindenképp kóstoljunk meg, ha erre visz az utunk?

Álljanak itt az általunk leginkább kedvelt Bajor ételek:

 

Sertéssült káposztával és krumpligombóccal

sertessult_keposztaval.jpg

 

Tipikus német kombináció, majd minden sörözőben, étteremben hozzáférhető, rendkívül laktató, ráadásul a gombóc kiváló szénhidrátforrás a sportoláshoz.

Az igazán jó helyeken frissen sütik, roppanós a bőre, viszonylag hamar elfogy, érdemes megnézni előre, hogy mikor sütik és időben érkezni.

Átlagosan 12-18 EUR között mozog egy adag.

 

Kasnocken (Sajtos nokedli)

kasknockn.jpg

 

A tökéletes húsmentes szénhidrátbomba. Hibátlan nokedli, érett bajor sajttal és pirított hagymával.

Kihagyhatatlan, 10 EUR környékén kapsz egy gigaadagot.

Sok helyen lehet kis adagot kérni, hölgyeknek, gyerekeknek ez is bőven elég.

 

Leberkäse (Húskenyér)

 

leberkas_1.jpg

Személyes kedvencem, az egyik legegyszerűbb és legtáplálóbb kocsmakaja.

Textúrájában leginkább a párizsihoz áll közel, ízesítésében szerintem teljesen egyedi.

A köret mindenhol egy picit más:

Tükörtojást, mustárt eddig mindenhol kaptam hozzá, helyenként krumplisalátával, káposztával, pirított krumplival adják. Kedvencem hozzá a frissen reszelt orronkijövős torma.

Legfinomabbat talán a Watzmannhaus-ban ettem, lehet ebben benne van az előtte legyűrt 1300 m szint...

Itthon is kapható a német diszkontokban, érdemes kipróbálni, ha gyorsan össze kell dobni valamit vacsorára, vagy egy jó sörözés mellé.

 

Schweinshax'n (Ropogósra sült sertéscsülök)

schweinhaxn.jpg

 

A magyar néplélekhez mi sem áll közelebb, mint a jófajta sült csülök.

Fűszerezése talán kicsit eltér az általunk megszokottól, jobb helyeken ezt is frissen ropogósra sütik.

Ezzel is érdemes igyekezni sok helyen egy adagot sütnek délben és este is, aki kimarad, lemarad.

("Wenn's aus is, is aus!")

Káposzta általában kötelező garnírung pl.:szalonnás káposztasaláta, kedvenc helyemen krumpligombóc és sörszósz is volt mellé. 

15-20 EUR környékén adták.

 

Münchner Weiswurst (Müncheni fehérkolbász)

weinwurst.jpg

 

Talán az egyik legnépszerűbb sörkorcsolya, itthon is könnyen hozzáférhető.

Tapasztalataim alapján a hazai közönséget eléggé megosztja, ennek okát egyrészt az itthon kapható kolbászok minőségbeli különbsége, másrészt a fogyasztási kultúra hiánya okozza.

Odakinn nem sütik, igazán nem is főzik, legtöbbször kislábosban felöntik forró vízzel, snidlingel, petrezselyemmel és így melegítik.

Bőröstül enni TILOS, minden esetben "meghámozzák".

Édesmustárral és jóféle parasztkenyérrel, vagy pereccel kínálják.

5-6 EUR-t kérnek egy párért.

 

Kaiserssmarren (Smarni)

smarni_1.jpg

 

Bátran mondhatom, hogy a lenépszerűbb desszert, bár főételnek is megállja a helyét.

Mindenhol kapható, jellemzően almaszósszal tálalják, nem mondom, hogy fogyókúrás kaja, de egyszerűen ellenállhatatlan.

5-10 EUR között mozog az árfolyama.

 

Halak

hal.jpg

 

Rengeteg a tó és a kisebb hegyi patak, mindegyikben van hal.

Leggyakoribb a pisztráng és a lazacpisztrág.

Minden étterem étlapján megtalálható valamilyen formában, a helyi füstölthalakat, pedig egyszerűen vétek lenne kihagyni.

A legjobb füstölthalak a Königsee kápolnája (St Bartholomä) melletti halfüstölőnél kaphatóak, márcsak a gyönyörű hajóút miatt is megéri. 

 

+1 ötlet

Ha a hegyekben jársz, sok helyen a legelők mellett vannak házikók, ahol helyi sajtokat, tejet, sört, szalonnát kóstolhasz.

Nem ajánlott kihagyni!

Összességében nagyon jókat és változatosakat sikerült ennünk, ottani árszinvonalhoz képest elfogadható áron.

Aki szereti a nehéz, zsíros, húsos ételeket nem fog csalódni a német konyhában.

Itt ettünk jókat:

Neuhaus

Gasthof Watzmann

Watzmannhaus (csak gyakorlott túrázóknak!)

Fischerstüberl

 További cikkek, receptek a gerillagasztro.blog.hu oldalon!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gerillagasztro.blog.hu/api/trackback/id/tr712759052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bitfighter 2017.08.18. 23:29:44

A Knödel egy fos. A Semmelknödel még elmegy. A hülye szószok is minden húshoz járnak, tipikus német szokás.

Leooo 2017.08.19. 00:37:39

Kinek nem gombóca, az ne tömje magába...A Kartoffelklöße-hez és a különféle szószokhoz(különösen a barna Generalsoße-hoz) fel kell nőni, addig csak a hörgőgörcs marad... Sapienti sat!

Hollandexxonvaldez 2017.08.19. 00:46:19

a smarni magyar-osztrák mürmülle:))) 3évet éltem Bajorországban és nem értem miért hagytad ki a jagertoast-ot? a leberkase egy nagy szar,rendes ember olyat nem eszik :)))))

gigabursch 2017.08.19. 06:38:58

Aranyos ajánló. Köszi.

Vincenzo6 2017.08.19. 07:53:28

@bitfighter: Én meg imádom. Te vagy a fos!

GerilLaca · http://gerillagasztro.blog.hu/ 2017.08.19. 07:58:09

@Hollandexxonvaldez: Ízlések és pofonok, én élek halok érte, pedig rendes embernek mondanak mikor alszom:) Berchtesgaden környékén még nem találkoztam Jagertoast-al, de ha lesz kipróbálom ígérem.

2017.08.19. 08:02:20

Még soha nem hallottam Kasnockerlnek hivni a Käsespäzle-t , persze ettől még lehet olyan falu ahol ez járja.
Én a KartoffelKloßt meg tudom csinálni, de a Seidenknödelt is ha kell. Egyébként nagy macera, de a tésztát készen lehet kapni, teniszlabda nagyságú gombócokat kell formázni belőle - 1kg csomagból max 4-6 gombóc- és a közepébe pirított zsemlekockát nyomkodounk. Ha olyan vendéglőben eszünk ahol a zsemlekocka nincs piritva ott egyéb galádságokat is elkövetnek.
Sauerbraten, Schweinebraten. Scheufele ez mindenhol alap. Hentesnél Schweinebauch is van, nagyon finom ropogós, igazi gyors kaja és olcsó.
A Bratwurst szintén ehhez jön még a Nürbergerbratwürstschen, ami "3 in Weckla" Steetfood kaja ugyan úgy mint a Leberkäse in Wekcla . A Weckla itt Brötschent jelent, de talán a veklit ki lehet hallani belőle.
A Späzle hasonlít a nokedlinkra de a nokedli egy szegény kaja. A Späzleben a tésztához csak tojást teszünk, kevés vajat és esetleg kis tejet, a nokedlival ellentétben ezt jól el kell keverni, és állni hagyni, lehetőleg Wiener Greisselból - rétes liszt- de a nokedli is nyilván ebből.
A jó Bürgeliche Küche-re az egyben sült húsok a dominánsak, mint az angol konyhára, ez nem szegény konyha, az apró kockára vágott húsok nem jellemzőek.
ugye egy Kalbsrollbraten vagy Schweinerollbraten az jóval több mint egy kilo, és ezt 3-4 óráig sütőben sütni, mint a Sauerbraten ugye ez nem pénztárca kíméló. (ASauerbratent lehet kapni eleve bepácolva, mert ha magunk pácoljuk az még + 2-3 nap)
Egyszer csináltam Kalbsrollbratent, még nem főztem ilyen t , lelkesen készültem a recept szerint. Ez ugyen egy 3-4 órás macera,Nagyon jó lett, de amikor megkóstoltam hát Uram Atyám, hiszen én egy vadas borjúsültet csináltam, hát ez ment volna fejből is,

Willkommenskultur 2017.08.19. 08:11:46

A német helyi konyhák közül még a bajor áll a legközelebb a magyarhoz.

1 a gond, a CSEH majdnem ugyanez, szerintem jobb és harmadennyibe kerül.
BAJOR PEREC nagyon finom.

kobi97 2017.08.19. 08:38:05

A bajor konyha nagyon sokat tanulhatna a magyaroktól...kb akkora a különbség, mint egy Ferrari és egy Opel között! Alig fűszereznek valamit, csak a különböző szószokkal öntik nyakon a húsokat és annyi. Gyakran adják az általad említett krumpligombócot a húsok mellé, na az meg olyan, mintha gyurmát ennél, semmi íze.

"Hibátlan nokedli, érett bajor sajttal és pirított hagymával"- ez most komoly?:)))) Nagyanyámék, amikor bejött az orosz front 44-ben különb kajákat ettek a pajtában!

(ahol én dolgoztam pár hónapot, egy kis bajor családi étteremben, legalább adtak hozzá 2 fasírtot)

A bajor konyha nagyon egyszerű és fantáziátlan!

GerilLaca · http://gerillagasztro.blog.hu/ 2017.08.19. 08:54:12

@kobi97: Igen, nekem ízlik, sokfélék vagyunk. Nekem sváb gyökereim vannak, ezért különösen kedves a szívemnek a német konyha. Ha Neked nem ízlik, ne menj oda, egyél csirkepaprikást...

kobi97 2017.08.19. 08:55:58

@Dexter82: Nekem a nagyanyám sváb, de szerintem ez lényegtelen, mert attól még nem lesz jobb a konyhájuk...

GerilLaca · http://gerillagasztro.blog.hu/ 2017.08.19. 08:57:37

@kobi97: A nokedlinél amúgy nem csak a nokedli a lényeg, hanem az isteni finom hegyi sajt ami rákerül. Mellesleg, kiváló minőségű alapanyagokat használnak, nem úgy, mint itthon, ahol az elérhető árkategóriájú étteremek zömében az alapanyag "segglukát" kapod.

GerilLaca · http://gerillagasztro.blog.hu/ 2017.08.19. 09:03:19

@kobi97: Attól, hogy valami Neked nem ízlik, még lehet, hogy másnak igen. Tipikus magyar mentalitás, hogy ráerőltetjük másra a véleményünket... Ismétlem, ha nem tetszik ne egyél ilyet, ne olvassad. Nekem ez a kaja ízlik, szeretem.

Willkommenskultur 2017.08.19. 09:07:31

@kobi97: Attól hogy egy étel egyszerü, még lehet nagyon finom. Sőt, nekem nagyon sok egyszerü étel van a kedvenceim között.

A nokedli sajttal és hagymával jól hangzik, még nem kóstoltam.

Gondolj bele, a juhtúrós sztrapacska/tót/, a krumplis tészta, császármorzsa /osztrák/, a paprikás krumpli vagy rakott krumpli milyen szuper tud lenni ha minőségi alapanyagokból van elkészítve. Az olaszok margherita pizzája vagy carbonara - ja is a lehető legegyszerübb étel.

Én imádom a magyar konyhát , a németek közül az osztrák konyha a kedvencem, de perecben a bajorok a legjobbak.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2017.08.19. 11:27:56

A hely tündéri, a Königssee különösen. A koszt finom, bár kissé nehéz. A hozzáillő söröket t is meg kéne említeni.

kakukkboy 2017.08.19. 19:32:38

Ha már valaki Münchenben jár, a Hofbrauhaus-t ki ne hagyja!

2017.08.19. 19:57:54

De hogy pont a rösti maradt ki? ;)))
Mellesleg, a német konyhára a káposzta, sertéshúsok, kolbászok, krumpli , tészták (spatzlek, nudlik), gombócok (krumpli, szalvéta), szószok jellemzőek. Aki ezeket nem igazán szereti, az a német konyhát sem fogja. Kár vitatkozni.

2017.08.19. 20:02:15

Ja, és a fleischkase/leberkase in brötchen (mustárral vagy ketchup-pal) tipikus német street-food kaja. Kb. 2 euró körül van egy 100 grammos szelet valamilyen zsemlével. Én a simát szeretem, de van sajtos leberkase, meg pizzzás és zöldfüszeres is. És, ami még nagyon fasza, azok a mini-, egy személyes csülkök, amiket minden nagyobb áruház húspultjában, készre sütve árulnak. Egy adag krumplisalátával (ezek is sokfélek) kb. 5 euróból kijön egy laktató étkezés.

2017.08.19. 20:07:31

Ja, és természetesen a wurstsalat. A sima, savanyú uborkás, vagy éppen a majonézes ... nah, jutnak eszembe a dolgok ;)) Mint a tojássaláta, majonézzel és savanyú uborkával, retekkel. A zeller vagy sárgarépa saláta, és a cékla, persze, de az torma nélkül jellemző. A tormából viszont quarkkal mártogatóst készitenek.
A kenyerek és péksüti terén pedig olyan a választék egy átlag cukrászda-kávézóban is, amit én otthon pékségekben sem láttam.
Nem egysikú a német konyha, nah ;)

2017.08.19. 20:19:57

Huhh, és a mettbrötchen! Ezt sehol máshol nem láttam Németországon kivül. Gyakorlatilag sertés-tatár. Nyers, darált disznóhús sóval és borssal füszerezve, hagymával, zsemlében. Nagyon finom, és olcsó, az átlagára 1,50 euró körül van.

igazi hős 2017.08.19. 20:50:38

Szerintem a német konyha nekünk reménytelenül ízetlen. Elég sokat dolgoztunk kint (német anyacégnél), néha a helyiek vittek el valami echte német helyre, néha nem volt más a környéken mint német vendéglő, de egyszer sem nyűgözött le: disznóhús (fűszerek nélkül), krumpli, káposzta és barna szósz. (A smarni jó, de az nem is német, hanem sváb étel.) A pékárú jó, a szalámik szintén, de nem találsz hozzá a boltban erős zöldpaprikát.

alien 2017.08.19. 20:54:10

Miert kell a kombit meghámozni.

2017.08.19. 21:05:39

@igazi hős: Só és bors, általában ennyit használnak. Én nem eszem túlságosan sósan (pl. a magyar vendéglők jórészében nekem túl sósan főznek), igy számomra pont jó. De ez egyéni izlés kérdése, ugye ...
A szószookal én sem vagyok kibékülve, pláne a jagerschnitzellel, amikor a ropogósra sütött rántotthúsra boritják rá a gombaszószt.
Én az erős zöldpaprika és a bogyiszlói iránti igényemet nyers paprika-salátával pótoltam, ami úgy néz ki, hogy édes kaliforniai, normál paprika (spitzpaprika), kápia és habanero, chili, jalapeno keveréke. Ugyanis a különböző chilikből rengeteg félét lehet kapni.
süti beállítások módosítása